Jocul adevărului de Sveva Casati Modignani – recenzie

Despre autoare:

Sveva Casati Modignani este pseudonimul literar al scriitoarei italiene Bice Cairati (n.1934, Milano). A publicat mai multe cărți-anchetă în anii ’70, iar ca romancieră a debutat în 1981 cu Anna cu ochii verzi roman care devenit, în scurt timp, best-seller. Au urmat alte 18 romane, traduse în aproape 20 de țări și vândute în peste 20 de milioane de exemplare, iar unele dintre ele au fost și ecranizate. Printre ele se numără Roșu coral, Vanilie și ciocolată sau Lebăda neagră.

Despre carte:

Jocul adevărului e o carte care mi-a oferit din plin doza necesară de romantism, unul de bună calitate, în niciun caz unul siropos.

În timp ce o citeam, mă întrebam cum de am lăsat-o să aștepte atâta timp, uitată pe un raft al bibliotecii, până m-am apucat s-o citesc? Răspunsul nu poate fi decât unul singur: aspectul cărții, mai ales coperta. destul de puțin atractivă. Cred că o carte atât de bună merită o prezentare grafică cu totul diferită și sper că o va avea cândva.

jocul-adevarului

Jocul adevărului este povestea unei tinere din Milano, care, aparent are tot ce și-ar putea dori: un soț de care era îndrăgostită încă din adolescență, doi copii reușiți și o mică afacere, o mică librărie, de care înainte se ocupase mama ei. În realitate, Roberta trece printr-o criză existențială, care o face să se simtă captivă în căsnicia ei și care îi provoacă multe frământări.

Chinuită de îndoieli, Roberta decide să se refugieze acasă la mama ei, Malvina, primarul unei mici și pitorești localități rurale. Prilej pentru Malvina să-i povestească fiicei sale lucruri neștiute, până atunci, din trecutul ei, iar pentru Roberta să-și analizeze trecutul și să facă o introspecție, încercând să afle ce dorește pentru viitor.

Personajele

Roberta a avut o copilărie împărțită între părinții săi, care deși pretindeau că se iubesc, locuiau separat. Tatăl, Walter, ziarist era mai mereu plecat în deplasări cu probleme de serviciu, așa încât Roberta rămânea în grija bunicii paterne și a două mătuși, ușor excentrice. La șaiseprezece ani, Roberta se îndrăgostește de Oscar Trinchese, un fotograf care lucra cu tatăl ei. După o poveste de dragoste cu peripeții (Oscar avea o relație cu altă femeie), cei doi se căsătoresc și par să ducă o viață fericită împreună. Numai că, probabil copleșită de grija pentru copii, dar și soțul ei, prea puțin implicat în viața de familie, Roberta începe să aibă îndoieli. N-am empatizat prea tare cu personajul, mi s-a părut uneori că lua decizii bizare. Cu toate astea, am încercat și cred că am reușit să-i înțeleg trăirile.

Malvina, mama Robertei, este o femeie puternică, independentă (chiar ușor egoistă, în tinerețe), care știe ce vrea. În tinerețe, a militat pentru drepturile femeilor, s-a căsătorit foarte tânără cu un coleg de școală, apoi s-a îndrăgostit de Walter, cu care, deși a avut un copil, n-a vrut, în ruptul capului, să se căsătorească. La 60 de ani, Malvina este o mamă și bunică iubitoare, a devenit primar în mica localitate Tavernolo, este un adevărat stâlp al comunității și trăiește o frumoasă poveste de dragoste cu bărbatul care a iubit-o încă de când era adolescentă, dar cu care refuză să se căsătorească.

Oscar, un tânăr fotograf arătos și pasionat de meseria lui, a avut o copilărie plină de greutăți, iar, după ce se mută la Roma și începe să câștige bine, din nepăsare, comoditate, poate chiar naivitate, se lasă manipulat de Cinzia, care se strecoară, fără scrupule, în viața lui. După ce se mută la Milano, se trezește într-o zi în fața unei adolescente de 16 ani, fiica colegului său, Walter, de care se îndrăgostește fulgerător. Doar că ea era prea tânără, iar el era angajat într-o relație cu altă femeie.

Plus

• alternanța între planurile temporale și între poveștile celor trei personaje principale.

O carte bună, ca o invitație la introspecție: privește în urmă cu detașare (hmm, ușor de zis, greu de făcut), împacă-te cu tine însuți și acceptă-l pe cel de lângă tine, cu bune și rele. Asta în caz că nu vrei ceva nou, poate mai incitant, dar care, poate, nu e ceea ce aștepți de la viață.

O carte care mi-a plăcut mai mult decât mă așteptam când am început s-o citesc și mult mai mult decât îmi imaginam uitându-mă la copertă. Da, știu, nu judeca o carte după copertă. Și totuși…

Evaluarea mea

• Subiect            – iubire, pasiune, dezamăgire, regrete, întrebări, familie