O zi în Gibraltar

Nu știam prea multe despre Gibraltar până când am fost acolo, într-o frumoasă zi de octombrie. Știam că este un teritoriu britanic situat în extremitatea sudică a Peninsulei Iberice, că Stânca din Gibraltar este “casa” unor maimuțe (mai exact macaci) și că John Lennon și Yoko Ono s-au căsătorit acolo.

Dar când am ajuns, am descoperit că sunt multe de văzut și de făcut acolo.

Șoferii spanioli care ne-au adus din Granada ne-au lăsat la vamă și ne-au dat același loc de întâlnire la sfârșitul zilei. Primul lucru pe care l-am văzut a fost o coadă nesfârșită de mașini spaniole care așteptau să intre în Gibraltar ca să se aprovizioneze cu combustibil, mult mai ieftin ca în Spania.

Pistă de aterizare cu semafor

După formalitățile vamale, am trecut granița britanică, dar înainte să ajungem în oraș, a trebuit să așteptăm la semafor să treacă … avionul. Da, pietoni, bicicliști și mașini, toți am așteptat să treacă avionul, pista de aterizare a aeroportului intersectând șoseaua de intrare în oraș.

spania-1643-min

Coloanele lui Hercules

La intrarea în oraș se găsește un monument cu simbolurile orașului. Unul dintre ele face referire la Hercules. Promotoriile care flanchează intrarea în Strâmtoarea Gibraltar au fost denumite Coloanele lui Hercules (asociate cu una dintre cele 12 munci ale lui Hercules). Pilonul de nord este Stânca Gibraltar, iar cel de sud un vârf din nordul Africii.

spania-1659-min

Atmosfera unui oraș britanic

În oraș, vegetația luxuriantă se împletește armonios cu atmosfera unui oraș britanic: pub-uri, magazine, cutii poștale sau cabine telefonice cu însemnele regale. Simboluri ale monarhiei britanice puteau fi văzute peste tot.

3-min

4-min

5-min

Ne-am plimbat prin oraș și, în trecere, am putut vedea portul, grădina botanică și multe magazine, unele dintre ele aparținând unor retaileri internaționali.

Vizita obligatorie la maimuțe

Bineînțeles că eram nerăbdătoare să mă întâlnesc cu “vedetele” orașului, macacii. Întâlnirea a avut loc mai repede decât m-am așteptat, chiar lângă cimitirul Trafalgar. Aici sunt înmormântați militarii care au murit în bătălia de la Trafalgar și în alte bătălii navale care au avut loc în apropiere. Cimitirul în sine oferă trecătorilor o oază de liniște chiar în centrul aglomerat al Gibraltarului.

Atunci când le-am întâlnit prima dată, maimuțele erau foarte ocupate să caute printre niște resturi alimentare.

2-min

Am luat telecabina ca să urcăm pe vârful Stâncii (The Rock) ca să vedem rezervația naturală unde se găsesc multe specii protejate de floră și faună.

spania-1734-min

Pe Stâncă locuiesc în jur de 250 de macaci berberi, originari probabil din Africa de Nord. Chiar din momentul în care am coborât din telecabină, am văzut afișe care ne avertizau să nu hrănim animalele și să nu avem nici un aliment la vedere sau chiar în pungi de plastic, pentru a evita orice incident neplăcut. Cu toate aceste avertismente, am observat că unii oameni le ignorau. Am văzut chiar o maimuță care a furat un biscuit din mîna unui copil mic și l-a savurat apoi tacticoasă.

spania-1790-min

Priveliștea care poate fi admirată din vârful Stâncii este încântătoare. Într-o parte poate fi admirat portul.

spania-1765-min

În cealaltă parte, se ghicește țărmul Africii. Se spune că în zilele însorite poți chiar să-l zărești.

Recunosc că prezența maimuțelor mi-a dat o stare de neliniște și am fost bucuroasă când a venit momentul să coborâm.

Călugărul furios

Mult mai relaxante au fost momentele pe care le-am petrecut pe o terasă („The Angry Friar” sau „Călugărul furios”) din centrul oarșului, unde am mâncat fish & chips, fel de mâncare tipic englezesc.

Acasă la guvernator

Terasa era situată chiar în fața reședinței guvernatorului așa că am avut ocazia să văd schimbarea gărzii. Mi-a plăcut că trecătorii se puteau apropia de soldați, puteau face poze, fără a fi împiedicați de nimeni.

2-min

Păcat că timpul pe care l-am petrecut în Gibraltar a fost foarte scurt, pentru că sunt multe de văzut și de făcut (de exemplu, cumpărături, mărfurile fiind scutite de TVA). Poate la următoarea vizită…